torsdag 2. april 2009

Fødselsrapport.

26.mars.2009

Dagen startet med vanlig jordmor kontroll der alt var bare fint.
Fikk også snakke med lege om igangsetting.
Ble veldig skuffet da jeg fikk vite at jeg egentlig ikke skulle få bli satt igang...de ville det skulle starte av seg selv, men fikk til slutt etter litt om og men tid for igangsetting mandag 30/03.
Han mente det egentlig ikke var grunn nok til det for jeg var bare noen dager på overtid og han mente at gutten ikke var større en 4 kg.
Men han ga meg ei hinneløsning og jeg var veldig moden og klar for fødsel iallefall.

Dro hjem og kjente det murret i kroppen, men ikke så mye mere..kynnere som kom og gikk.
La meg til å duppe og fikk sovet nesten 3 timer før jeg sto opp igjen.
Da hadde gubben kommet hjem og vi dro sammen for å hente jentene på skolen og barnehagen.
Ingen rier enda, men kjente meg litt uvell i kroppen...som om jeg brygget på noe og var litt små kvalm.
Da jeg skulle løfte ut lille snuppa fra bilen kjente jeg den første ria...kl var da blitt 16:50.
Vi dro til svigers og skulle spise pølse med brød der. Kjente noe var i gjære, men var usikker om det var ordentlige rier eller ikke.
2 rier kom mens vi spiste og de var ganske vonde, så jeg gikk hjem og pakka klær til jentene mens de andre spiste ferdig....og da ble det fart på riene da...ringte føden og fikk beskjed om å komme med engang. Ringte gubben og han kom med engang og vi bare tok med oss tingene våre og dro.
Alt gikk veldig kjapt.

På vei til føden så føltes det som om riene dabbet av litt og jeg så for meg bom tur og at vi ble sendt hjem igjen.

Kom frem kl 17:50 og da økte riene heldigvis på...men vi ble sittende og vente i ekspedisjonen til kl 18:15.
Da kom den en kjempe hyggelig jordmor og tok imot oss.
Viste oss rundt på rommet og prata og tulla med oss.
Gubben prøvde og hinte frem på at dette kom til å gå fort, men hun mente at det kunne enda drøye ut litt.

Jeg fikk på meg andre klær og fikk lystgass...gud jeg var i himmelen.
Jordmora sjekka meg og jeg hadde ca 8 cm åpning.
Ble ganske fornøyd da ja...

Kjente det begynte og presse på og jeg fikk ikke rørt meg stort...følte riene kom tettere og var mye verre om jeg sto så jeg lå i fosterstilling i senga og rørte meg nesten ikke...

Snudde meg i knestående og lente meg over senge ryggen etter hvert..da jeg ville føde i den stillingen.

Jordmora tok det hele med ro og ante nok ikke hvor fort det egentlig gikk...Hun drev på ved benken bak og styra og ordna med ting mens jeg kjente jeg måtte presse...

Hun sa det var bare og presse det og at det var i orden..
Men hu sto jo med ryggen mot meg 
Jeg pressa nå på jeg og kjente hodet i åpningen...da skal jeg si det ble fart på henne da...hun stressa og henta barnepleier og kom og pressa hodet litt opp igjen, for hun ville ha ut hele ungen med engang.
DET var sabla vondt det...

Vannet gikk og 2min etterpå så kom prinsen ut i en fart... 
Han ble lagt på ryggen min siden jeg sto på alle 4...jeg fikk ikke snudd meg for jeg blødde en del..

Han kom med navlestrengen rundt halsen og engang rundt hodet..så han gråt ikke med engang...men kom seg veldig fort og vi fikk høre verdens vakreste lyd der og da...

En nydelig PRINS ble født 26.03.09. kl. 18:58
4760g og 54cm

Dette skjedde ganske fort..fikk ikke med meg alle detaljene selv denne gangen...
Og gubben fikk ikke med seg at jeg hadde begynt å presse før hoset så å si var ute..hehe

4 kommentarer:

... sa...

Oi! Det gikk fort te dæ ja! Håpe neste fødsel bli sånn t mæ å itj 60 tima me ria!

Men greit nårn endeli bestæmt sæ for å kåm, så kommen i rakettfart :)

Christel sa...

hei hei =)
gratulere med en nydelig gutt =)
kom tilfeldigvis over bloggen din, veldig fin blogg =)
må si den fødseln gikk kjapt ja ;) kanksje like greit d =)
Jeg gikk med maserier i over et døgn, men da ble det fart på sakene å.fra 2 cm til gutten min var ute tok d da 4 timer!

ღ Pernille sa...

Oi....det gikk fort ja vennen, du er jo rene fødemaskina...hehe. Håper ikke min neste kommer fortere enn Noah, da vil jeg ikke ha fler :p hehe....Følte jeg ikke fikk oversikt i noe for at det gikk så fort.....

monica sa...

Det gikk kjapt ja :) kan tenke meg d va litt godt og :) sko gjerne hatt d sånn eg og hehe..bler nok keisersnitt på meg med min neste og, men men.. hilse alle fra oss!!