tirsdag 8. desember 2009

Brente mandler

(glasset er nesten tomt nå da)

På søndagen så lage gubben Brente mandler til meg...*me like*
Elsker det og det er såååå godt.
Men tar en evighet å lage synes jeg og jeg får ofte mye brunt sukket på de og de blir vanskelig og dele.

men gubben...han klarte de perfekt..
Og det gikk kjempe fint å dele de og det ble ikke mye søl og han laga de på 40 min bare.

Her er oppskriften om noen vil ha :)

-500 g mandler
-0,5 dl vann
-150 g sukker
-1 ss smør

legg mandlene i en langpanne og rist dem i ovnen ved 200 grader i 10-12 min.
Rør i mandlene av og til.
Bland sukker og vann i en kjele.

Kok opp og la sukkerlaken koke i 2-3min, ha i de ristede mandlene.

Rør hele tiden til sukkeret rundt mandlene krystalliseres og mandlene har fått et grått utseende.

Rør videre til sukeret smelter igjen og får en jevn og pen karamellfarge.
ikke bruk for sterk varme og sukkeret må ikke bli brent.
Bland i smør.

Smør benkplaten med soyaolje og hell blandingen på benkplaten.
ta mandlene fra hverandre og la de bli kalde.

Oppbevares i en tett boks på et tørst sted.


1 kommentar:

... sa...

De så kjempegode ut!!!